До міжнародного дня води 22 березня 2016 року

22 березня у всьому світі відзначають Міжнародний день води. Резолюцію про святкування Міжнародного дня води прийнято на 47 сесії Генеральної асамблеї Організації Об”єднаних Націй у листопаді 1992 року.

Міжнародний день води відзначається з 1993 року у відповідності до рекомендацій Конференції ООН з довкілля та розвитку  - Порядку денного на ХХІ сторіччя. 

Головна мета започаткування Дня води – проведення активного інформування серед широких верств населення та привернення уваги громадськості і політиків до проблем води.

Сьогодні вода розцінюється не лише як природний ресурс, вона має виражену соціальну цінність, оскільки наявність води в достатній кількості і належної якості є однією з основних передумов безпечних умов життя, так і сталого розвитку держави. Міністерською декларацією П-го Всесвітнього водного форуму у Гаазі у 2000 р., Міжнародною конференцією по прісній воді (Бонн, грудень 2001 р.), наступними міжнародними водними форумами воду визнано головним фактором збалансованого розвитку, розвитку суспільства, його безпеки та існування в цілому.

За прогнозами, у 2025 році 2/3 населення планети буде потерпати від нестачі води або від незадовільної її якості.

Сьогодні за даними ВООЗ, вже понад 100 млн. людей лише в Європі не мають задовільного доступу до якісних водних ресурсів. 3 млн. людей на землі щорічно помирає від хвороб, напряму пов¢язаних з водою.

Можна з певністю сказати, що жоден приодний ресурс не має такого явного впливу на усі складові сталого розвитку – економічну, соціальну і екологічну, як вода. Особливо це стосується України.

Серед країн Європи Україна є однією з найменш забезпечених водними ресурсами. Річна забезпеченість водою становить 1,7 тис. куб.м/рік на 1 чол. (і це разом з транзитним стоком, який не завжди відповідає якості і на який ми не можемо впливати). Обсяг водного стоку місцевого формування становить близько1 тисуб.м на рік на одного жителя. Для Франції ця цифра становить 4,57 тис. куб.м., Швейцарії - 7, 28 тис. куб/рік, Австрії 7,7, у Швеції – 24. Стає очевидним, наскільки уважне ставлення до водних ресурсів повинно бути в Україні, де вони використовуються, а отже і забруднюються у декілька разів інтенсивніше, ніж в інших країнах.

Стає зрозумілим, що ми знаходимось на межі споживання і на межі катастрофічних втрат для довкілля.

Гострою залишається проблема забруднення поверхневих і підземних водних об’єктів, руйнації природоохоронної інфраструктури, порушення режиму господарювання у прибережних захисних смугах та на водозборах, несанкціоноване видобування піску та гравію з русел річок, надмірна, всупереч Водному Кодесу України, зарегульованість малих і середніх річок ставками та водосховищами та багато інших проблем.

Незадовільний стан водних ресурсів може стати на заваді майбутньому соціально-економічному розвитку держави.

Чинне водне законодавство у сфері охорони, використання та відтворення водних ресурсів достатньо розвинене. Однак, як і будь-яке законодавство, потребує удосконалення  і має відповідати запитам суспільства і над цим працює Комітет.

Так, на розгляд Верховної Ради України внесено низку законопроектів, прийняття яких забезпечить удосконалення системи управління водними ресурсами та наближення її до кращих світових практик. Зокрема,

-        проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення безперешкодного доступу громадян до узбережжя водних об’єктів для загального водокористування (реєстр. № 1107), підготовлений Комітетом до другого читання;

-        проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впровадження інтегрованих підходів в управління водними ресурсами за басейновим принципом (реєстр. № 3603), поданий народними депутатами України М.Томенком, П.Дзюбликом, І.Рибаком та іншими передбачає перехід від адміністративно-територіального до басейнового управління водними ресурсами і спрямований на впровадження інтегрованих підходів в управління водними ресурсами і адаптації водного законодавства до законодавства ЄС;

-        проект Закону України про оцінку впливу на довкілля (реєстр. № 2009а-д), поданий народними депутатами України - членами Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи М.Томенком та іншими встановлює правові та організаційні засади здійснення оцінки впливу на довкілля, що дозволить убезпечити довкілля, зокрема і водні ресурси, від негативного впливу господарської діяльності;

-        проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України, які регулюють відносини, пов’язані з одержанням документів дозвільного характеру (реєстр. №3323), поданий народним депутатом України Рибаком І.П., яким повноваження щодо видачі дозволів на спеціальне водокористування надаються центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політики у сфері розвитку водного господарства (Державному агентству водних ресурсів України) та чітко визначаються повноваження органів виконавчої влади;

-        проект Закону України про стратегічну екологічну оцінку (реєстр. № 3259), поданого народними депутатами України О.Єднаком, Г.Гопко та іншими дозволить запобігти негативному впливу на довкілля, у тому числі і на водні ресурси, документів державного планування.

На виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (Додаток ХХХ Глава 6), а також Плану законодавчого забезпечення реформ в Україні, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 4 червня 2015 року № 509-VIII Комітетом ведеться робота щодо наближення законодавства України у сфері водних ресурсів до законодавства ЄС, зокрема, щодо впровадження низки директив ЄС у цій сфері:

-        Директиви № 2000/60/ЄС про встановлення рамок діяльності Співтовариства у сфері водної політики зі змінами і доповненнями, внесеними Рішенням № 2455/2001/ЄС і Директивою 2009/31/ ЄС;

-        Директиви № 2007/60/ЄС про оцінку та управління ризиками затоплення;

-        Директиви № 2008/56/ЄС про встановлення рамок діяльності Співтовариства у сфері екологічної політики щодо морського середовища;

-        Директиви № 91/271/ЄЕС про очистку міських стічних вод зі змінами та доповненнями, внесеними Директивою № 98/15/ЄС та Регламентом (ЄС) № 1882/2003 і Регламентом (ЄС) № 1137/2008;

-        Директиви № 98/83/ЄС про якість води, призначеної для споживання людиною, зі змінами і доповненнями, внесеними Регламентом (ЄС) № 1882/2003 і Регламентом (ЄС) 596/2009;

-            Директиви № 91/676/ЄС про захист вод від забруднення, спричиненого нітратами з сільськогосподарських джерел, зі змінами і доповненнями, внесеними Регламентом (ЄС) № 1882/2003.

Комітет докладе зусиль до удосконалення законодавства у сфері охорони та відтворення водних ресурсів для збереження водних об’єктів, підвищення якості природних водних ресурсів, якості питної води, адаптації водного законодавства до законодавства ЄС.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

26 квітня 2024 10:05
24 квітня 2024 17:53
23 квітня 2024 17:11
23 квітня 2024 16:54
22 квітня 2024 17:37
22 квітня 2024 17:34
20 квітня 2024 11:47
19 квітня 2024 13:29
18 квітня 2024 14:10
16 квітня 2024 17:44