Комітет, відповідно до предметів відання, розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" щодо  вдосконалення пенсійного забезпечення учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та евакуйованих із зони відчуження   (реєстр. № 4502 від 21.04.2016 р.), поданий народними депутатами України  Добродомовим Д.Є., Матківським Б.М., Мусієм О.С., Юринець О.В., Ревегою О.В.

 

Як зазначено у пояснювальній записці, метою законодавчої ініціативи є внесення уточнень до статті 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" щодо пільги із обчислення стажу роботи (служби) та статті 57 щодо пільг по обчисленню середньомісячного заробітку, оскільки склалась ситуація, що за однакову роботу і час в зоні відчуження громадяни отримують пенсійні виплати, котрі відрізняються в рази.

 

За висновком Міністерства соціальної політики України, пропозиція законопроекту щодо надання права на пенсію в повному розмірі особам, зазначеним у частині другій статті 56 Закону, яку пропонується викласти у новій редакції, потребує додаткового узгодження з чинними нормами законодавства про пенсійне забезпечення. Крім того, Мінсоцполітики звернуло увагу, що пропозиція законопроекту стосовно нового механізму обчислення середньомісячного заробітку позбавлена механізму реалізації, що, як наслідок, призведе до неврегульованості умов і порядку пенсійного забезпечення. Реалізація положень законопроекту потребуватиме додаткових коштів, а тому потребує визначення джерел покриття витрат на цю потребу та врахування думки Мінфіну щодо можливості забезпечення її реальними фінансовими ресурсами.

 

За висновком Пенсійного фонду України, положення законопроекту не узгоджені із принципом юридичної визначеності, а його реалізація може призвести до неоднозначності у правозастосовній практиці.

 

Головне науково-експертне управління, в цілому підтримуючи  необхідність вдосконалення законодавчого регулювання пенсійного забезпечення осіб, потерпілих від наслідків аварії на ЧАЕС, висловило ряд суттєвих зауважень  щодо змісту поданого проекту.

 

Зокрема, за висновком Головного управління, пропозиція про позбавлення права на призначення пенсій в повному розмірі за наявності стажу роботи у чоловіків - 20 років, жінок - 15 років для осіб, віднесених до категорії 3 та 4, а також права на надання  статусу ветерана праці за наявності у стажу роботи у жінок - 25 років, у чоловіків - 30 років для  осіб, віднесених до категорії 4, на думку управління, призведе до звуження змісту і обсягу прав цих осіб і, відповідно, до порушення вимог Конституції України.

Не підтримується управлінням й пропозиція про зміну порядку визначення  середньомісячного заробітку для обчислення пенсій для учасників ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС та евакуйованих осіб у запропонований спосіб.

 

Так само необґрунтованою, на думку Головного управління, є й пропозиція щодо визначення середньомісячного фактичного заробітку для обчислення пенсії за будь-які 30 днів поспіль із періоду, в якому особа працювала  на території зони відчуження, незалежно від кількості відпрацьованих у цей період днів безпосередньо у зоні відчуження із розрахунку середньомісячного середнього заробітку у країні, оскільки у цьому разі втрачається зв’язок між призначеною пенсією і реальною заробітною платою конкретної особи.  Адже особи, які приймали участь у ліквідації аварії на ЧАЕС і отримували заробітну плату у розмірі більшому, ніж середній розмір по країні, матимуть занижені розміри пенсій, а ті, хто  отримував заробітну плату у меншому, ніж середній розмір заробіткузавищену пенсію.

 

Як зазначено у висновку Головного науково-експертного управління, безпідставною є й пропозиція обчислювати заробітну плату для призначення пенсій для евакуйованих з розрахунку за час фактичного впливу іонізуючого випромінювання, виходячи із норми – 1 робоча зміна – 8 годин перебування в зоні відчуження, а кратність оплати розраховувати виходячи із розрахункових рівнів опромінення. По-перше, евакуація громадян  здійснювалася з самого початку аварії  протягом відносно нетривалого періоду і, оскільки ці громадяни не працювали в зоні відчуження, незрозумілим виглядає порядок визначення годин перебування у зоні відчуження кожної людини, що призведе до порушення прав громадян щодо рівності їх перед законом.

 

Реалізація законопроекту потребуватиме додаткових коштів Державного бюджету України у розмірі (як зазначено у Пояснювальній записці до проекту) 58,4 млн. грн., але, всупереч вимогам Бюджетного кодексу та Регламенту Верховної Ради, до проекту Закону автори не надали фінансово-економічного обґрунтування або пропозицій змін до законодавчих актів щодо скорочень витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету.

 

За результатами обговорення на засіданні, враховуючи наведені аргументи, зокрема, узагальнюючий висновок Головного науково-експертного управління та критичні завуваження, надані Мінсоцполітики і Пенсійним фондом, Комітет вирішив рекомендувати Верховній Раді України відхилити проект Закону № 4502 про внесення змін до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" щодо  вдосконалення пенсійного забезпечення учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та евакуйованих із зони відчуження.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

10 травня 2024 17:44
09 травня 2024 18:08
09 травня 2024 17:28
06 травня 2024 11:37
03 травня 2024 14:54
26 квітня 2024 10:05
24 квітня 2024 17:53
23 квітня 2024 17:11
23 квітня 2024 16:54
22 квітня 2024 17:37