Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи на своєму засіданні 07 вересня 2016 року розглянув проект Закону про внесення змін до Закону України «Про мораторій на видалення зелених насаджень на окремих об’єктах благоустрою зеленого господарства м. Києва» щодо продовження мораторію (реєстр. № 4703 від 20.05.2016 р.), поданий народними депутатами України Мельничуком І.І., Безбахом Я.Я., Сольваром Р.М., Розенблатом Б.С. та Мацолою Р.М., а також альтернативний проект Закону про внесення змін до Закону України «Про мораторій на видалення зелених насаджень на окремих об’єктах благоустрою зеленого господарства м. Києва» (реєстр. № 4703-1 від 06.06.2016 р.), поданий Ляшком О.В. та Вовком В.І. і прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні, повернути зазначені законопроекти на доопрацювання суб’єктам права законодавчої ініціативи.
Натомість, 20.09.2016 року зареєстровано альтернативний доопрацьований проект Закону про мораторій на видалення зелених насаджень на об’єктах благоустрою загального користування м. Києва (реєстр. № 4703-1 від 20.09.2016 р.), поданий Ляшком О.В., Вовком В.І. та іншими.
Оскільки, відповідно до частини четвертої статті 110 Регламенту Верховної Ради України, альтернативні законопроекти розглядаються одночасно з основним законопроектом, зазначаємо наступне.
У проекті (реєстр. 4703) пропонується внести до Закону України «Про мораторій на видалення зелених насаджень на окремих об’єктах благоустрою зеленого господарства м. Києва» зміни, якими у статті 2 слова «на 5 років» замінюються на слова «на 10 років», що, на думку суб’єктів права законодавчої ініціативи, означає продовження дії згаданого мораторію. Крім цього, у змінах до статті 5 пропонується провести протягом 2017 деякі заходи, зокрема, завершити «інвентаризацію природоохоронних об’єктів у містах та інших населених пунктах, у тому числі зелених, рекреаційних зонах, парках та лісопарках», які Кабінет Міністрів України мав провести протягом 2011 - 2012 років.
Відповідно до статті 2 чинного Закону мораторій на видалення зелених насаджень на окремих об’єктах благоустрою зеленого господарства м. Києва встановлений строком на 5 років. Закон було прийнято 2 грудня 2010 р., а набрав він чинності з 6 січня 2011 року («з дня його опублікування» - частина 1 стаття 5 «Прикінцеві положення» Закону). Таким чином, строк дії мораторію закінчився 6 січня 2016 року, у зв’язку з чим він фактично втратив свою чинність. За цих умов пропозиція щодо заміни у частині 1 статті 2 Закону слів «на 5 років», словами «на 10 років» з метою продовження терміну дії відповідних законодавчих положень (які вже не діють) є юридично некоректною.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України, проаналізувавши проект, вважає його прийняття недоцільним та висловлює до його змісту наступні зауваження. У разі прийняття проекту у запропонованому вигляді неможливо однозначно визначити, з якої дати має відраховуватися строк дії мораторію: з дати набрання чинності первинним законом чи з дати набрання чинності цим законопроектом у разі його прийняття. З огляду на зазначене, на думку управління, у даному випадку доцільніше не вносити зміни до Закону, а приймати новий закон з цього приводу.
Комітет з питань запобігання і протидії корупції зазначає, що у проекті акта не виявлено корупціогенних факторів – проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
Комітет з питань бюджету ухвалив рішення, що законопроект не має впливу на показники бюджетів. У разі прийняття відповідного закону він може набирати чинності в терміни, визначені авторами законопроекту.
Метою законопроекту (реєстр. 4703-1), як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, є введення мораторію строком на 5 років на видалення зелених насаджень на об'єктах благоустрою загального користування м. Києва з метою забезпечення прав громадян на життя у сприятливому оточуючому середовищі та захисту зелених насаджень в м. Києві.
Основними нормативно-правовими актами у даній сфері правового регулювання є Конституція України, Закони України ”Про охорону навколишнього природного середовища”, “Про рослинний світ”, “Про природно-заповідний фонд України”, Лісовий кодекс України та Правила утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів України тощо.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України, проаналізувавши проект, висловлює до нього суттєві зауваження і пропонує внести зміни до тексту, а також звертає увагу на те, що термінологія проекту не повною мірою узгоджується з термінологією чинного законодавства. В узагальнюючому висновку Головне науково-експертне управління рекомендує прийняти законопроект за основу з урахуванням висловлених зауважень.
Комітет вважає, що врахування висловлених зауважень Головного-науково-експертного управління потребує суттєвої зміни змісту і тексту законопроекту.
Комітет з питань запобігання і протидії корупції зазначає, що у проекті акта не виявлено корупціогенних факторів – проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
Комітет з питань бюджету ухвалив рішення, що законопроект не має впливу на показники бюджетів. У разі прийняття відповідного закону він може набирати чинності в терміни, визначені авторами законопроекту.
Зважаючи на наведені факти та за результатами обговорення, Комітет вирішив рекомендувати Верховній Раді України повернути на доопрацювання суб’єктам права законодавчої ініціативи за результатами розгляду у першому читанні, проект Закону про внесення змін до Закону України «Про мораторій на видалення зелених насаджень на окремих об’єктах благоустрою зеленого господарства м. Києва» щодо продовження мораторію (реєстр. № 4703 від 20.05.2016 р.), поданий народними депутатами України Мельничуком І.І., Безбахом Я.Я., Сольваром Р.М., Розенблатом Б.С. та Мацолою Р.М., а також альтернативний доопрацьований проект Закону про мораторій на видалення зелених насаджень на об’єктах благоустрою загального користування м. Києва (реєстр. № 4703-1 від 20.09.2016 р.), поданий Ляшком О.В., Вовком В.І. та іншими.