Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянув доопрацьований законопроект про особливості виробництва та обігу дорогоцінного каміння органогенного утворення (реєстр. № 6123), поданий народними депутатами України Розенблатом Б. С., Арешонковим В. С., Євтушком С. М., Кривенком В. В., Дзюбликом П. В., Чекітою Г. Л..

Метою прийняття законопроекту визначено правове врегулювання відносин щодо виробництва (добування) дорогоцінного каміння, зокрема, бурштину, припинення незаконного видобування бурштину, гарантування безпеки людей, їхнього життя, здоров’я та майна, ліквідації організованих злочинних організацій, що покривають незаконне видобування бурштину, його тіньовий збут і контрабанду, а також створення сприятливих умов для розвитку в Україні галузі економіки, пов’язаною з видобуванням, реалізацією та обробкою бурштину, залучення у цю галузь інвестицій та нових технологій, зростання рівню життя населення в місці видобування бурштину, забезпечення охорони навколишнього природного середовища під час видобування бурштину та рекультивації порушених земель.

Поданий законопроект фактично повторює за суттю і редакційно підготовлений до другого читання текст законопроекту про видобування та реалізацію бурштину (реєстр. № 1351-1), який під час розгляду на поточній сесії Верховної Ради України 07.02.2017 було відхилено. При цьому назва законопроекту не узгоджується з його змістом, оскільки положення, які стосуються видобування та обігу перлів, обмежуються визначенням і посиланням на їх застосування в частині, що не суперечить законодавству про державне регулювання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за ними, а решта положень стосується бурштину.

До законопроекту Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України висловило ряд зауважень.

Зокрема запропонований законопроект не відповідає принципу системності у регулюванні суспільних відносин, згідно з яким законопроект має чітко фіксувати свій предмет регулювання, взаємодіяти з іншими нормативно-правовими актами з відповідного питання, насамперед з базовими для даної сфери правого регулювання, до яких у даному випадку належить Кодекс України про надра. Зміни до цього Кодексу, викладені у "Прикінцевих та перехідних положеннях" законопроекту, не забезпечують повну відповідність проекту відповідним положенням Кодексу України про надра, структура проекту не забезпечує послідовного логічного викладення нормативного матеріалу і має внутрішньо суперечливий характер.

Також законопроектом пропонується визначити особливості надання спеціального дозволу на користування бурштиноносними надрами, а також встановити механізм отримання суб'єктом господарювання такого дозволу (частини друга – четверта, одинадцятасімнадцята статті 16).

На думку фахівців Держгеонадр запропонований механізм залучення надрокористувачем старателів є значно складнішим порівняно з можливостями чинного законодавства, оскільки на надрокористувачів та старателів покладаються багато обов’язків щодо виконання передбачених проектом процедур, проте не визначено майже ніяких прав для старателів, а також не визначено відповідальності для вказаних суб’єктів за порушення закладених проектом вимог. Це не узгоджується з принципами та вимогами щодо усунення надмірного регулювання господарської діяльності шляхом зменшення кількості документів дозвільного характеру, дозвільно-погоджувальних процедур, які визначені в законах України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" та "Про засади державної регуляторної політики".

Також законопроектом надаються додаткові повноваження обласним радам, які можуть призвести до додаткових видатків, зокрема під час підготовки програм геологічного вивчення бурштиноносних надр та забезпечення рекультивації порушених внаслідок видобування бурштину земель. Згідно із статтею 142 Конституції України і статтею 67 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" витрати органів місцевого самоврядування, які виникли внаслідок рішень органів державної влади, мають компенсуватися державою, що вимагає відповідних фінансово-економічного аналізу та обґрунтування.

За висновком Комітету з питань бюджету доопрацьований законопроект матиме вплив на показники бюджету (призведе до зменшення доходів державного бюджету від збору за видачу спеціальних дозволів на користування надрами та коштів від продажу таких дозволів, а також може призвести до збільшення доходів бюджету від штрафів і конфіскації майна та/або збільшення видатків державного бюджету на утримання засуджених у разі виявлення відповідних порушень законодавства). У разі прийняття відповідного закону до 15 липня 2017 року він має вводитися в дію не раніше 1 січня 2018 року, а після 15 липня 2017 року – не раніше 1 січня 2019 року (або 1 січня наступного за цим року залежно від часу прийняття закону).

Враховуючи надзвичайну актуальність запропонованого законопроекту, велику кількість зауважень до нього, а також той факт, що без відповідного врегулювання питання український бурштин контрабандними шляхами поширюється з України, а український бюджет від цього нічого не отримує, виходячи з державницьких позицій, народними депутатами України запропоновано підтримати законопроект для його розгляду у першому читанні з подальшим врахуванням зауважень під час його підготовки до другого читання.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

05 липня 2024 12:36
05 липня 2024 11:54
03 липня 2024 15:44
28 червня 2024 14:58
26 червня 2024 16:48
24 червня 2024 09:38
20 червня 2024 17:22
20 червня 2024 13:57
20 червня 2024 10:57
10 червня 2024 16:56