Рахункова
палата України в своєму листі зазначає, що у 2016 році досягнуто
значних результатів, а саме відбулось
встановлення в проектне положення Нового безпечного конфайнмента (НБК) та
завершено вивільнення 1, 2 та 3 енергоблоків Чорнобильської АЕС від
відпрацьованого ядерного палива, у тому числі пошкодженого, що дає можливість
розпочати демонтаж незатребуваних систем і обладнання та є важливим для процесу
зняття Чорнобильської АЕС з експлуатації.
Як зазначає Рахункова палата України, залишається
актуальним питання остаточного завершення робіт і введення в експлуатацію
заводу з переробки рідких радіоактивних відходів (ЗПРРВ) і заводу по сортуванню
твердих радіоактивних відходів всіх категорій та переробки низько- та
середньоактивних відходів (ЗПТРВ), які тривалий час проходять випробування.
Комітет звертає
увагу, що також важливим питання є внесення змін до Загальнодержавної програми
зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта «Укриття» на
екологічно безпечну систему
з переліком заходів щодо її виконання на період до
2020 року. У Верховній Раді України зареєстровано проект
Закону про внесення змін до Загальнодержавної програми зняття з експлуатації
Чорнобильської АЕС та перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно
безпечну систему (реєстр. № 6624 від 22.06.2017), поданий Кабінетом Міністрів
України.
Під час обговорення члени Комітету відмітили, що постійне
недофінансування Загальнодержавної програми зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та
перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему» призвело до
збільшення загального терміну виконання робіт, збільшення витрат через
коливання курсу валют та підвищення цін на енергоносії.
За результатами
розгляду зазначеного питання Комітет вирішив рекомендувати Кабінету Міністрів
України, Міністерству екології та природних ресурсів України, Державному
агентству України з управління зоною відчуження та Державному спеціалізованому
підприємству "Чорнобильська АЕС":
-
усунути виявлені аудитом порушення та недоліки, та не
допускати їх у майбутньому;
-
забезпечити виконання рекомендацій Рахункової палати
України;
-
внести пропозиції щодо усунення причин, які можуть
впливати на затримку введення в експлуатацію об’єктів інфраструктури, що
будуються в рамках міжнародної технічної допомоги (НБК, СВЯП-2, ЗПРРВ, ПКПТРВ),
у зв’язку з організаційними та фінансовими невизначеностями такого процесу;
-
починаючи з 2018 року в Державному бюджеті України
передбачити фінансування заходів оновленої Загальнодержавної програми в повному
обсязі.