Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації
наслідків Чорнобильської катастрофи на своєму засіданні 16 січня 2018 року
розглянув і вносить на розгляд Верховної Ради України проект Закону про
внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення ефективності
державного управління у сфері охорони рослинного світу (реєстр. № 7324
від 20.11.2017 р.), поданий народним депутатом України Бубликом Ю.В.
Метою прийняття поданого
законопроекту, як зазначено у пояснювальній записці до нього, є, «підвищення
ефективності державного управління у сфері охорони рослинного світу та
правового закріплення цінних показників рослинного світу».
Законопроектом пропонується внести ряд змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Закону України
«Про рослинний світ».
У запропонованих змінах зокрема: вдосконалюється адміністративна відповідальність за
правопорушення у цій сфері, збільшується розмір відповідних санкцій та
запроваджується така відповідальність за незаконну порубку, пошкодження та
знищення інших об’єктів рослинного світу (крім лісових культур і молодняка);
визначаються права та обов’язки фізичних і юридичних осіб у відповідній сфері.
Крім цього, у проекті визначається, що охорона рослинного світу
забезпечується встановленням правил і
норм використання мінеральних добрив, регуляторів росту, попередженням
виникнення та ліквідацією пожеж у рослинних угрупуваннях та інших препаратів;
охорона об’єктів рослинного світу від пожеж; запроваджується сертифікація
рослинного світу тощо.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України, проаналізувавши
проект, висловлює зауваження про те, що «попередження виникнення та ліквідації
пожеж у рослинних угрупуваннях» (новий пункт 91 абзацу 1 статті 26
Закону), «охорони об’єктів рослинного світу від пожеж» (стаття 262,
якою доповнюється Закон), пов’язані із захистом навколишнього природного
середовища від надзвичайних ситуацій, у тому числі, пожеж, реагуванням на них,
права та обов’язки фізичних та юридичних осіб у сфері запобігання й ліквідації
пожеж тощо є предметом правового регулювання, насамперед, Кодексу цивільного
захисту України.
Аналогічне
зауваження стосується змін до пункту 1 абзацу 1 статті 26 Закону, статті 261,
якою доповнюється Закон, оскільки законодавчі вимоги про охорону навколишнього
природного середовища (у тому числі, об’єктів рослинного світу) при
застосуванні засобів захисту рослин, мінеральних добрив та інших препаратів
закріплені в статті 52 Закону України «Про охорону навколишнього природного
середовища». Відповідно ж до частини 2 статті 1 Закону відносини у сфері охорони, використання та відтворення
рослин і багаторічних насаджень
сільськогосподарського
призначення регулюються відповідним законодавством України (законами
України «Про пестициди і агрохімікати», «Про карантин рослин» тощо). Предметом
же регулювання Закону, як зазначається у пояснювальній записці, є дикорослі та інші рослини
несільськогосподарського призначення.
В узагальнюючому висновку Головне
науково-експертне управління зазначає, що законопроект може бути прийнятий за
основу з наступним урахуванням висловлених зауважень і пропозицій.
Мінприроди не підтримує законопроект,
і вважає що він потребує суттєвого доопрацювання, а саме:
норми, запропоновані новою статтею 261 суперечать основним
вимогам законодавства України щодо збереження біорізноманіття;
пропозиції щодо охорони об’єктів
рослинного світу від пожеж (стаття 262 законопроекту) необхідно розглядати як складову Правил пожежної безпеки в
Україні. А згадане, у цій статті випалювання сухої рослинності або її залишків
вже регулюється законодавчо.
У Держлісагентства відсутні зауваження
та пропозиції, оскільки внесені зміни, на думку
Держлісагентства, не відносяться до їх компетенції.