На засіданні Комітету, відповідно до предметів відання, було розглянуто проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дерегуляції землеустрою та оцінки земель (реєстр. № 10187 від 26.03.2019 р.), внесений народними депутатами України Бриченком І.В., Мірошніченком І.В., Івченком В.Є., Кулінічем О.І., а також альтернативний проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо дерегуляції землеустрою та оцінки земель (реєстр. № 10187-1 від 09.04.2019 р.), внесений народними депутатами України Петьовкою В.В., Люшняком М.В., Поберем І.М., Рибаком І.П. та іншими народним депутатами України.

Запропонованими у проекті реєстр. № 10187 змінами запроваджується перевірка документації із землеустрою та оцінки земель вимогам нормативно-правових актів державними органами на етапі внесення відомостей до Державного земельного кадастру, де ця перевірка має поєднуватися із контролем топологічної зв’язності та відсутності накладання меж. Для цього пропонується із чинного законодавства вилучити вимоги щодо усіх видів погоджень документації (крім випадків встановлення та зміни меж адміністративно-територіальних одиниць) та скасувати державну експертизу документації із землеустрою.

Крім того, запроваджується незалежний контроль якості робіт із землеустрою через її рецензування сертифікованими інженерами-землевпорядниками зі стажем практичної роботи не менше двох років, які не приймали участь у складанні цієї документації, а також експертними радами саморегулівних організацій у сфері землеустрою, у випадках, коли раніше передбачалася обов'язкова державна експертиза.

Законопроектом пропонується виключити статтю 1861 Земельного кодексу України (далі – Кодексу) «Повноваження органів виконавчої влади в частині погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок», зокрема у частині погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення з органами виконавчої влади у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Комітет зауважив, що доцільно залишити статтю 1861 у чинній редакції, адже запропонована норма може призвести до безконтрольної передачі земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення у власність чи користування юридичним та фізичним особам.

Також Комітет відмітив про недоцільність внесення змін до частини другої статті 168 Кодексу, а саме скасування процедури видачі спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок. Прийняття таких норм не відповідатиме пріоритету вимог екологічної безпеки, як одному з основних принципів, на яких, згідно зі статтею 5 Земельного кодексу України, базується земельне законодавство.
Відповідно до діючого Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок «спеціальний дозвіл» є офіційним документом, який визначає умови зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту та порядок проведення рекультивації порушених земель.

Міністерство екології та природних ресурсів України у своєму висновку зазначило, що законопроект реєстр № 10187 потребує суттєвого доопрацювання та надало наступні зауваження.
Частину сьому статті 20 Кодексу слід залишити без змін: «7. Зміна цільового призначення земельних ділянок природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, що перебувають у державній чи комунальній власності, здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України».
Мінприроди вважає, що виключення абзацу третього частини тринадцятої статті 186 Кодексу, а саме «Віднесення особливо цінних земель, визначених пунктами «а» і «б» частини першої статті 150 цього Кодексу, до земель інших категорій за матеріалами інвентаризації заборонено» може призвести до неоднозначності тлумачення норм Кодексу щодо заборони віднесення особливо цінних земель до земель інших категорій.
Також Мінприроди зауважило, що зміни до статей 50, 51, 53, 55, 56 Закону України «Про землеустрій», а саме – у переліку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок «акт приймання-передачі межових знаків на зберігання» замінити на «відомості про встановлені межові знаки» створюють умови для суб’єктивного тлумачення та застосування.

Законопроектом реєстр. № 10187-1 пропонується спрощена процедура погодження документації із землеустрою для її розробників, зокрема запроваджено можливість подачі документації із землеустрою через електронні сервіси.
Комітет зазначив, що проектом Закону вносяться зміни до Розділу Х «Перехідні положення» Кодексу, а саме пропонується на період до 01 січня 2025 року зупинити дію абзацу третього частини першої статті 186 Кодексу, яким визначено, що «Схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць підлягають стратегічній екологічній оцінці».
Відповідно до Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку» метою стратегічної екологічної оцінки є сприяння сталому розвитку шляхом забезпечення охорони довкілля, безпеки життєдіяльності населення та охорони його здоров’я, інтегрування екологічних вимог під час розроблення та затвердження документів державного планування.

Тому Комітет не підтримує призупинення проведення стратегічної  екологічної оцінки згаданої документації із землеустрою та вважає за необхідне виключити пункт 21 Розділу Х законопроекту.
Також Комітет звернув увагу, що у Верховній Раді України зареєстровано проект Закону реєтр. № 9194, положення якого перекликаються із положеннями проектів реєстр. №№ 10187, 10187-1. Комітет вважає, що слід підготувати узгоджений комплексний проект закону із зазначеного питання.
За результатами розгляду Комітет прийняв рішення рекомендувати Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про повернення на доопрацювання проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дерегуляції землеустрою та оцінки земель (реєстр. № 10187) та альтернативного проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо дерегуляції землеустрою та оцінки земель (реєстр. № 10187-1).
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

25 листопада 2024 10:17
21 листопада 2024 14:57
20 листопада 2024 12:13
20 листопада 2024 12:00
19 листопада 2024 16:36
19 листопада 2024 16:33
13 листопада 2024 14:50
12 листопада 2024 11:46
07 листопада 2024 17:37
04 листопада 2024 14:56