Метою прийняття законопроекту визначено відновлення обов’язкової системи моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів (далі - МЗВ), що наблизить Україну до підходів ЄС, які запроваджені як інструмент з декарбонізації в ЄС, за винятком тих установок, що не контролюються, зруйновані або знаходяться на тимчасово окупованій території, чи офіційно оголосили призупинення діяльності з точки зору виробництва, та приведення Закону України "Про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів" у відповідність до Закону України "Про публічні електронні реєстри".
У зв’язку з російською збройною агресією проти України обов’язок щодо виконання положень Закону України "Про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів" у частині подання звітних та інших документів суб’єктами господарювання фактично призупинений Законом України "Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни". Подання звітних документів за системою МЗВ під час дії воєнного стану відбувається на добровільних засадах, що створює перешкоди для ведення точного та достовірного обліку обсягу викидів парникових газів від підприємств, які підпадають під дію вимог Закону України "Про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів", що не відповідає очікуванням партнерів з ЄС щодо подальших кроків з декарбонізації економіки України.
Поданий законопроект дозволить:
1) відновити обов’язковість системи МЗВ, що наблизить Україну до підходів ЄС, які запроваджені як інструмент з декарбонізації в ЄС;
2) отримати точну та об’єктивну інформацію щодо викидів парникових газів з установок;
3) створити умови для впровадження ринкових механізмів з декарбонізації економіки України;
4) забезпечити виконання індикаторів України в рамках реалізації реформ, визначених Планом України для Ukraine Facility, які мають бути проведені за фінансової підтримки України від Європейського Союзу протягом 2024-2027 років, а також створити передумови для запровадження системи торгівлі квотами на викиди парникових газів в Україні.
Окрім цього, положення законопроекту враховують особливості, пов’язані із воєнним станом, який діє на території України, шляхом визначення особливих підходів в залежності від місця розташування установок та ступеню їх руйнування.
Законопроектом також передбачені певні послаблення вимог для операторів існуючих установок, шляхом запровадження добровільності щодо подання звітних документів за попередні роки, а також через спрощення / автоматизацію процесу проходження реєстраційної дії, що мають на меті знизити організаційне та фінансове навантаження на ці підприємства. Положення законопроекту також врегульовують окремі питання системи МЗВ, щодо яких існує необхідність більш чіткого визначення, зокрема термінів здійснення реєстраційної дії та подання плану моніторингу для затвердження.
До законопроекту наявні зауваження Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та Міністерства цифрової трансформації, які можуть бути враховані під час підготовки законопроекту до другого читання.
Мінфін вважає, що законопроект потребує доопрацювання в частині надання фінансово-економічних розрахунків та обґрунтувань.
Міндовкілля, Мінекономіки та Адміністрація Держспецзв'язку повідомили про відсутність пропозицій і зауважень до законопроекту.
Відповідно до висновків Офісу підтримки адаптації законодавства України до положень права Європейського Союзу (acquis EC) законопроект в цілому не суперечить Угоді про асоціацію, іншим міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції, а також праву Європейського Союзу, з урахуванням необхідності термінологічного доопрацювання.
Комітет з питань екологічної політики та природокористування рекомендує Верховній Раді України законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів (реєстр. № 12131) за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу.