На сьогодні вимоги законодавства, зокрема Водного кодексу України та Кодексу цивільного захисту України, потребують подальшого удосконалення з урахуванням європейського досвіду у сфері захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, пов'язаних із затопленнями.
Також існує необхідність створення в Україні правового механізму управління ризиками затоплення, що передбачає впровадження попереднього оцінювання ризиків, розроблення карт загроз і ризиків затоплення та планів управління такими ризиками відповідно до найкращих європейських практик.
Слід зазначити, що Законом України від 08 листопада 2023 року № 3434-ІХ ратифіковано Угоду між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, з іншої сторони, щодо участі України в Механізмі цивільного захисту Союзу (далі — Механізм). Відтак постає нагальна необхідність у законодавчому закріпленні повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, як національного координатора участі України в зазначеному Механізмі, а також у врегулюванні порядку надання та отримання допомоги в його рамках.
Завданнями законопроекту є:
забезпечення ефективної участі України в рамках Механізму цивільного захисту Союзу, зокрема шляхом визначення повноважень національного координатора;
створення правових засад для управління ризиками затоплення, включаючи розроблення карт загроз і ризиків та планів управління ними;
чітке розмежування повноважень центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у сфері управління ризиками затоплення;
гармонізація законодавства України з відповідними актами Європейського Союзу.
Для вирішення цих завдань законопроектом передбачається внесення відповідних змін до Водного кодексу України та Кодексу цивільного захисту України.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України, проаналізувавши законопроект, висловило до нього ряд зауважень, які можливо врахувати під час підготовки законопроекту до другого читання.
Міністерство внутрішніх справ України, Державна служба України з надзвичайних ситуацій та Державне агентство водних ресурсів України підтримають законопроект.
Під час підготовки законопроекту до розгляду у першому читанні до нього були висловлені зауваження Міністерства фінансів України, які підтримуються Комітетом.
Згідно з висновком Комітету з питань інтеграції України до Європейського Союзу проект Закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу.
Також слід зазначити, що Комітет з питань антикорупційної політики повідомив про відповідність законопроекту вимогам антикорупційного законодавства.
Комітет з питань екологічної політики та природокористування рекомендує Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти законопроект за основу.