17 квітня 2013 року у Верховній Раді України пройшли Парламентські слухання "Про стан, заходи  і перспективи подолання наслідків Чорнобильської катастрофи", на якій Голова Комітету Ірина СЕХ виступила з промовою:

"Шановні учасники парламентських слухань, дякуємо за те, що ви є тут в цьому залі. Дякуємо за вашу активну громадянську позицію. 27 років минуло з дня страшної аварії.

            Один рік минув після наших останніх слухань парламентських, які відбувалися у цій залі сесійній. Члени комітету проаналізували, що ж зроблено за рік часу? Як наші, ваші і тисячі людей рекомендації виконуються?

З ваших рекомендацій, які були напрацьовані лише одна третя з великою натяжкою, можна сказати, що вони частково, на жаль, виконуються. Решта – нулі, нулі і нулі. 

Я дуже хочу, щоб сьогоднішня наша робота, враховуючи те, що сьогодні в нас і присутні представники уряду, присутня громадськість, чорнобильська громадськість, яка вболіває, сьогоднішня наша розмова  не була просто говорильною. Хочемо бачити результати серйозні і вагомі результати.

Проблеми Чорнобильської катастрофи є на порядку денному комітету під номером 1. Перше засідання комітету було саме на Чорнобильську атомну електростанцію, виїзне засідання. І, на жаль, ми бачили ситуацію, що виконання  робіт на майданчику Чорнобильської АЕС досі не можна вважати задовільними. Хронічне недофінансування не дозволяє виконувати необхідні роботи зі зняття з експлуатації   енергоблоків Чорнобильської  АЕС. Ускладнює супровід міжнародних проектів та загалом є недостатньо ефективним витрачанням  бюджетних коштів.  Оскільки  і через   12 років після остаточної зупинки  станції  основні витрати йдуть на підтримку безпеки станції, а не зняття її з експлуатації.

Слід зазначити, що термін виконання першочергових заходів щодо зняття  з експлуатації  Чорнобильської АЕС та перетворення  об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну  систему, запланованих на  2009-2012 роки, згідно  з Законом про загальнодержавну  програму зняття з експлуатації  Чорнобильської АЕС, та перетворення об'єкта  "Укриття" на екологічно безпечну систему  вичерпано, а проблеми  не вирішені.

Буду керуватися фактами. Маю зараз в руках висновки Рахункової палати  про результати аудиту, які проведені. Будівельно-монтажні  роботи на об'єкті сховище відпрацьованого ядерного   палива,  СВЯП-2, фінансування якого  здійснюється за рахунок   ядерної безпеки,  не відновлено. Консорціум "Наварка", який відповідно до укладеного контракту,  забезпечує будівництво нового  безпечного конфайнменту, у своїх звітах знову зазначає про відставання в завершенні робіт за даним проектом  майже на рік. Термін  введення  в експлуатацію заводу з переробки рідких радіоактивних відходів,  фінансування якого також здійснюється  за рахунок ядерної безпеки, в  черговий раз перенесено.

Не визначені й досі терміни спорудження  промислового комплексу поводження з твердими радіоактивними відходами, фінансування  якого здійснюється за рахунок коштів  Європейської   комісії. Продовжується  перенесення термінів введення в експлуатацію і пускового  комплексу "Вектор", фінансування якого здійснюється   за рахунок коштів Державного бюджету України. Загальний  строк відставання  в реалізації проекту майже 14 років.

Отже, ми бачимо, які є серйозні проблеми.

Передбачених державним бюджетом України на 2013 рік коштів у розмірі  723 мільйони гривень недостатньо для виконання першочергових робіт по забезпеченню ядерної і радіаційної безпеки зупинених енергоблоків. Забезпечення мінімального рівня пожежної та загальнопромислової безпеки, а також заходів щодо підготовки до зняття з експлуатації енергоблоків. Додаткова потреба складає 409 мільйонів гривень. Потребує вирішення питання відшкодуванню Пенсійному фонду України витрат на доставку пенсій та питання призначення пенсій працівникам зони відчуження, що працюють у шкідливих умовах за списком номер один.

Ще у 2010 році завершився термін дії загальнодержавної програми подолання наслідків Чорнобильської катастрофи. На протязі чотирьох років переноситься термін подання на розгляд Верховної Ради України нової загальнодержавної програми подолання наслідків Чорнобильської катастрофи. У заходах проекту загальнодержавної програми подолання Чорнобильської катастрофи на 2014-2019 роки необхідно передбачити вирішення проблем поліпшення медичного забезпечення, оздоровлення громадян, придбання для них ліків комплексного, соціально-економічного розвитку територій, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС та міст компактного переселення громадян, забезпечення житлом, радіаційного захисту, інформування про радіаційний стан територій, наукового забезпечення робіт та інформаційних систем. Я наголошую, що програма запрацювала з 2014 року, Верховна Рада України повинна її прийняти на поточній сесії. А на сьогодні ще навіть не внесено на розгляд Верховної Ради відповідний документ. Так і залишається не виконана Постанова Верховної Ради про стан заходів і перспективи подолання наслідків Чорнобильської катастрофи від 18 квітня 2008 року (№ 276) в частині доручення Кабінету Міністрів України щодо прискорення внесення на розгляд Верховної Ради України проектів законів України про внесення змін до Закону України про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, з метою реформування системи соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської  катастрофи без зниження досягнутого рівня соціального захисту. Та про внесення змін до Закону України "Про правовий режим територій, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи" з метою створення правових механізмів стимулювання сталого розвитку цих територій, активізація виробничої діяльності та підвищення інвестиційної привабливості.

На сьогодні неузгодженість положень Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та актів Кабінету Міністрів виданих на забезпечення його виконання щодо розмірів компенсаційних виплат доплат та допомоги нівелює дію закону. Прямі норми Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" підміняються постановами Кабінету Міністрів. У законодавчій базі, норми Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" викладені в редакції розділу 2 Закону про державний бюджет на 2008 рік та про внесенням змін до деяких законодавчих актів України. Положення якого визнано рішення Конституційного Суду від 22 травня не конституційним, до цього часу не відновлено дії норм закону про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи в редакції 28 грудня 2007 року.

5 липня 2012 року Верховна  Рада прийняла Закон про внесення змін до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" щодо забезпечення санаторно-курортними путівками. Ми бачимо, що до того часу чорнобильці не мають можливості санаторно-курортного лікування, лише тиждень тому розроблено відповідне положення.

В Україні гостро стоїть вирішення питання житлового забезпечення, близько 38 тисяч сімей постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, з них близько 10 тисяч сімей інвалідів чорнобильців. У населених пунктах Житомирської області, відселених до зони безумовного обов’язкового відселення, проживають 460 сімей, з них 103 сім'ї, в яких є неповнолітні діти. 

І також, знаєте, як кажуть, "кому   війна, а кому мати рідна". І факти, які отримав комітет, саме  висновки – висновки державної фінансової інспекції, які аналізували ефективність  використання коштів на забезпечення житлом  чорнобильців, заставляють нас дуже серйозно задуматися. Цитую: "Неправомірність дій керівництва Міністерства надзвичайних ситуацій України в частині використання коштів Державного бюджету України, виділених на  виконання окремих бюджетних програм щодо придбання квартир для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, відсутність внутрішнього контролю за виконання умов договорів та стану претензійної роботи призвели до недоотримання громадянами квартир на суму 82 мільйони гривень.

На даний час на квартирному обліку (я вже казала) перебуває близько 38 тисяч осіб,  які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. В  2011-2012 роках забезпечено житлом лише 555 громадян.

Водночас ревізією у Міністерстві надзвичайних ситуацій, проведеною у 2011 році, перевірено використання коштів на придбання квартир та встановлено, що у попередні роки ряд договорів не  виконано, а громадян житлом не забезпечено.

Міністерством не проводилося претензійно позовна робота, внаслідок чого бюджету задано матеріальної шкоди на загальну суму 43 мільйони гривень. І є серйозні претензії до тих суб’єктів, які виконували  відповідні роботи.

І, на жаль, 2011-2012 роках від вказаних суб’єктів господарювання жодної квартири не одержано і кошти не повернуто. Ми говоримо лише про офіційні цифри, про цифри ті, які є, а скільки людей навіть не стоять на квартирному обліку, а гостро потребують покращення  житлових умов.

Я хочу вам назвати приклад,  який може бути типовим. До мене як до голови комітету на прийом прийшов наш чорнобилець, який  тут є, у цій залі, він є на візочку, інвалід, і він звернувся посприяти, оскільки роками по всіх кабінетах владних ходить, стукає поміняти квартиру йому з другого на перший, щоб влада державна і різна, інша, представницька, йому в цьому допомогла. Це роками! Ви знаєте, і я, голова комітету, звернулася до Київської міської державної адміністрації, і мене просто відправили дуже далеко. (Оплески) І в моїй особі тисячі чорнобильців, які на цих інвалідських колясках, вони не можуть просто з'їхати і побачити світ Божий на вулицю.

Тому якщо ми не вирішимо проблему ось того інваліда на візочку, якому потрібно не дати квартиру, а поміняти, просто посприяти, допомогти, то про які ми великі вирішення великих проблем будемо говорити?

Тому відповідь є заступника  голови Кучука Київської міської державної адміністрації. Дуже вона цікава, і варто її поширити, щоб бачили обличчя наших героїв.

Власне, потребує значного покращення медичне забезпечення постраждалих, право на  безоплатні медикаменти часом залишаються тільки  на папері. Не зважаючи на зростання цін на ліки, фінансування видатків з Державного бюджету  не збільшується. Назріла необхідність реформування системи забезпечення ліками громадян, які постраждали. Одним із шляхів вирішення може стати прийняття Закону "Про загальнообов'язкове державне соціальне медичне страхування".

Одним з проблемних питань є виплата компенсації сім'ям з дітьми та організація безоплатного харчування дітей, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. У дошкільних та шкільних закладах на територіях радіоактивного забруднення не забезпечено харчування потерпілих дітей відповідно до фізіологічних норм. Харчування потерпілих дітей за державні кошти в навчальних закладах, розташованих на територіях радіоактивного забруднення, забезпечується у межах виконання 30 відсотків медичної норми, затвердженої постановою Кабінету Міністрів. Це при тому, що згідно з результатами щорічної диспансеризації встановлено, що серед дітей, які народилися від учасників та постраждалих у наслідок Чорнобильської катастрофи,  визнано здоровим лише кожну п'яту дитину.

Шановне товариство, дякуємо за вашу позицію, завдяки тому, що ви багато пишете, завдяки тому, що ви не покладаєте рук, що ви не втомилися від тої багаторічної, 27-мирічної боротьби, не даєте...

(вимкнений мікрофон)

… обов'язково мати позитивний ..........................

 Дякую вам всім. Сили, здоров'я, перемоги!"  (Оплески)

           

У кінці Ірина Ігорівна підвила підсумки:

 

"Дозвольте подякувати всім учасникам парламентських слухань. Впевнена, сьогодні всі ми маємо спільну мету створення більш ефективної нормативно-правової бази щодо розв'язання всіх проблем, пов'язаних з подоланням наслідків чорнобильського лиха. Та домогтися істотного покращення соціального захисту постраждалих. Сталого розвитку територій, які віднесені до радіаційно забруднених. Підвищення рівня безпеки Чорнобильської АЕС.

Те, що такі парламентські слухання потрібні, свідчить та кількість наших радіослухачів, та кількість телеглядачів, які зробили під час нашої трьохгодинної роботи дзвінків навіть до мене як до голови комітету. Тобто ті, які не змогли приїхати, вже не змогли в силу свого стану здоров'я, вони переживають, переймаються, щиро вірять і сподіваються, і надіються, що ми допоможемо. До мене тільки що підійшли корінні чорнобильці і з такою дуже важливою проблемою, що Чорнобиль хоче жити, Чорнобиль не хоче бути мертвим. І це також повинно нашим бути з основних завдань.

Ми сьогодні зібралися і обговорили дуже важливі актуальні проблеми. Комітет підготував проект наших парламентських слухань, наших, нашої резолюції. Ми просимо протягом тижня подавати всі пропозиції. Ви, ніхто крім вас більше не знає проблем, повірте. Жоден депутат, жоден урядовець не знає так як ви, настільки глибоко. І ви повинні бути зараз нашими союзниками у вирішенні важливих і назрілих проблем.

Я бажаю нам усім сильного, могутнього чорнобильського руху. Я бажаю вам сили, могутності і єдності. Лише разом ми можемо подолати усі ці проблеми, які є. Я бажаю здоров'я вам. Бажаю, щоб були сильними і здоровими ваші внуки. Щоби народжувалися у вас правнуки і щоб ми забули про цю проблему як про страшний сон.

Тому сили, здоров'я і чекаємо пропозицій щодо парламентських, власне, резолюції нашої. І тема, ми не забуваємо цю тему. Ми обов'язково час від часу мусимо разом взятися за руки і тиснути до того часу, поки нас не почують і проблеми не будуть вирішені. Дякую усім тим, що не дожили… здоров'я лише. Дякую." (Оплески)

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

15 травня 2024 18:08
15 травня 2024 10:44
14 травня 2024 14:52
10 травня 2024 17:44
09 травня 2024 18:08
09 травня 2024 17:28
06 травня 2024 11:37
03 травня 2024 14:54
26 квітня 2024 10:05
24 квітня 2024 17:53